Det beste for eleven (§10-1)
Samarbeid med foreldrene (§10-3)
Skolen skal samarbeide med foreldrene om opplæringen til eleven
Skoledemokratiet (§10-4)
Skolen skal sørge for at elevene og foreldrene får være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere virksomheten til skolen, blant annet arbeidet med skolemiljøet, kvalitetsutvikling i opplæringen og fastsettingen av skoleregler
Organisering av skoledemokratiet (§10-5)
Hver grunnskole skal ha et arbeidsutvalg som er valgt av foreldrene på skolen. Foreldrene kan velge å organisere seg på andre måter.
Informasjon til elevene og foreldrene (§10-8)
Kommuner og fylkeskommuner skal gi elever og foreldre den informasjonen de har bruk for, blant annet om opplæringen, den enkelte eleven, skolemiljøet og skolereglene, og om de rettighetene og pliktene elevene elles har. Kommuner og fylkeskommuner skal også gi elever og foreldre informasjon om retten til opplæring i og på samisk.
§12-3.Nulltoleranse og førebyggjande arbeid
Skolen skal ikkje godta krenkjande oppførsel, som til dømes mobbing, vald, diskriminering og trakassering.
Skolen skal arbeide kontinuerleg for at alle elevane skal ha eit trygt og godt skolemiljø.
§ 17-12.Skolefagleg kompetanse og kvalitetsutvikling
Det skal vere skolefagleg kompetanse i kommune- og fylkeskommuneadministrasjonen.
Kommunen og fylkeskommunen skal arbeide for å halde ved lag og heve kvaliteten i grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa.
Kommunen og fylkeskommunen skal sørgje for at skolane jamleg vurderer i kva grad organiseringa, tilrettelegginga og gjennomføringa av opplæringa medverkar til å nå dei måla som er fastsette med heimel i §§ 1-4 første og andre ledd og 1-5 andre og tredje ledd.
Kommunestyret og fylkestinget skal minst éin gong i året få informasjon om læringsmiljøet, læringsresultata og gjennomføringa til elevane i opplæringa.
Ny opplæringslov trer i kraft skoleåret 2024-2025. Ny lov åpner for at kommunene selv kan velge hvordan deler av skoledemokratiet skal organiseres.
Drammen kommune har vedtatt at dagens organisering videreføres som en lokal forskrift skoleåret 2024-2025. Samtidig settes det igang et arbeid for å fornye organiseringen av skoledemokratiet fra skoleåret 2025-2026.
Ved hver grunnskole skal det være et samarbeidsutvalg (SU) eller driftsstyre som er skolens øverste samarbeidsorgan. Utvalget skal bestå av to representanter for undervisningspersonalet, en for andre ansatte, to for foreldrerådet, to for elevene og to for kommunen. Den ene av representantene for kommunen skal være rektor ved skolen. SU har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolen.
Ved hver grunnskole skal det være et skolemiljøutvalg. I SMU skal elevene, foreldrerådet, de ansatte, skoleledelsen og kommunen være representert, men elevene og foreldrene skal være i flertall. SU kan selv være SMU, og må da settes sammen slik at foreldre og elever til sammen har flertall.
Dette er en samarbeidsarena som består av ledere i FAU fra alle kommunale og private grunnskoler i Drammen kommune, Drammen kommunale foreldreutvalg (DKFU) og kommunalsjef for barnehage og skole.
Formålet er å kunne involvere foreldre i kommunens utviklingsarbeid, gi foreldrene mulighet til å sette dagsorden i Drammensskolen og legge til rette for samarbeid FAU-ene imellom. Det er to møter i halvåret. Ledere i FAU kan komme med innspill til sakslisten.
Skal tas med i planlegging og gjennomføring av miljøtiltak så tidlig som mulig. Hvis skolen blir klar over forhold ved skolemiljøet som kan virke negativt på elevenes helse, skal elever og foresatte snarest mulig varsles om det.
Skal holdes løpende orientert om skolemiljøet og har rett til å få dokumentasjon om helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet.
Ingen av rådene eller utvalgene har beslutningsmyndighet, men de gir elever og foreldre anledning til å dele meninger og å komme med felles uttalelser.